GAMMAL WEBBLÄSARE

Du har en för gammal webbläsare för att se denna site.

Uppdatera din webbläsare

Vanliga frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna som kommer in till vår kundtjänst. Om du inte hittar de svar du söker så kan du alltid kontakta vår kundtjänst genom att klicka här.

Elpris och Elavtal

Vad betyder El till Inköpspris?

Du betalar samma pris för elen som vi köper in den för. Till det kommer en låg, fast månadsavgift. Fyll i ditt postnummer här för att få prisuppskattning för ditt elområde.

Vad består inköpspriset av?

Det består av volymvägt spotpris, inklusive tillägg för avgifter till Svenska Kraftnät och elbörsen. Information om detta publiceras månadsvis på vår hemsida. Priset är exklusive avgift för elcertifikat, skatt och moms.

Vad ingår i den totala elkostnaden?

En faktura kommer från oss som inkluderar avgifter för att köpa in elen; och en faktura kommer från ditt nätbolag som du betalar till för din elleverans. Till detta kommer skatter och avgifter.

Vilka avtalsvillkor gäller för mitt elavtal?

Särskilda villkor och allmänna villkor. I särskilda avtalsvillkoren finns information om våra exempelvis avtalsformerna och uppsägningstider. I tillägg så använder vi elbranschens allmänna avtalsvillkor försäljning av el, El 2012 K. Dessa villkor är framtagna i samarbete mellan Svensk Energi och Konsumentverket.

Vad händer när mitt avtal löper ut?

Har du ett rörligt avtal så löper det tillsvidare. Har du ett Fast Pris-avtal kommer vi kontakta dig skriftligen innan avtalet löper ut för att erbjuda dig ett nytt elprisavtal. 

Elmarknad

Vad är Nord Pool?

Nord Pool är den stora börsmarknaden för el i Norden. Här bestäms elpriset utifrån tillgång och efterfrågan. Handeln sker både för snabb leverans inom 24 timmar, så kallad spotmarknad, och för framtida leverans enligt kontrakt, så kallad terminsmarknad. De priser som råder på Nord Pool styr elpriset för dig som kund.

Varför finns det olika elområden i Sveriges?

Beslutet att dela in Sverige i elområden togs av Svenska Kraftnät som en konsekvens av att Sverige behövde anpassa sig till EU:s mål om att skapa en gemensam europeisk elmarknad.

Uppdelningen gör att det också blir tydligt var i Sverige det finns överskott på elproduktion och var det finns underskott. På så vis kan man öka elproduktionen i underskottsområden för att matcha förbrukningen i just det området och därmed minska behovet av att transportera elen långa sträckor.

Faktura och betalning

Hur ofta får jag min faktura?

Om din årsförbrukning är mer än 5000 kw/h får du din faktura varje månad. Är din förbrukning mindre än 5000 kw/h får du din faktura varannan månad.

Varför för jag två fakturor för el?

En faktura kommer från oss som inkluderar avgifter din elkostnad. En separat faktura kommer från din nätleverantör som du betalar till för din leveransen av elen.

Autogiro/E-faktura

Hur ansöker jag om autogiro?

Du ansöker om autogiro via din internetbank. Alternativt kontakta vår kundservice för utskick av autogiroblanket via kontaktformulär.Du kan också fylla i dina uppgifter genom att klicka på den här länken, skriva ut den och skicka till oss

Jag har ansökt om autogiro. När dras min första betalning?

När din autogiroanmälan blivit godkänd av banken kommer dragningar från ditt konto börja ske på nästkommande faktura. En dragning via autogiro kan ej genomföras om er faktura blivit utskickad innan er anmälan blivit godkänd från banken. När autogirot är aktivt framgår detta på er faktura.

Hur fungerar e-faktura?

Med e-faktura sköter du betalningen via din Internetbank.

Du anmäler dig till tjänsten via din banks hemsida. E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura. När du loggar in på din internetbank visas fakturan med all betalningsinformation redan ifylld. Du slipper därmed de vanliga inbetalningskorten och behöver inte knappa in referensnummer eller andra uppgifter. E-faktura går utmärkt att kombinera med autogiro.

Hur lång tid tar det innan jag får första e-fakturan?

Från att din anmälan görs tar det upp till tre dagar innan uppgifterna finns registrerade i SvergiesEnergis faktureringssystem, förutsatt att alla angivna uppgifter är korrekta. Beroende på när under månaden som anmälan görs kan det hända att du får ytterligare en pappersfaktura innan du får e-fakturor.

Hur går jag om jag har e- faktura och ska byta bank?

Om du vill byta bank för din e-faktura bör du först göra en anmälan i din gamla bank innan du gör en ny anmälan i din nya bank.

Räkna med att det kan ta några dagar innan ändringen registreras, kontrollera därför att inga fakturor kommit till din gamla internetbank fram till dess att du ser att fakturor börjar skickas till den nya banken.

Hur avslutar jag e- faktura?

Anmälan för e-faktura görs i din internetbank. Hur det ser ut angående avanmälan av e-faktura beror på vilken bank du är kund hos. Frågor om detta ställs till din bank.

Flytt

Vad händer med mitt elavtal när jag flyttar?

När du flyttar ska du anmäla din flytt till ditt nätbolag, de kommer att läsa av din elmätare samt informera oss om din mätarställning samt vilket datum du flyttar. Vi avslutar ditt avtal på anläggningen utifrån informationen vi får ifrån nätbolaget.

För att flytta med ditt avtal till din nya adress behöver du kontakta oss på telefon 020-98 87 00 eller maila till kundservice@sverigesenergi.se.

Tilläggstjänster

Vad är TrippelGaranti?

En försäkring som ökar din trygghet i vardagen, vid sjukdom, som betalningsskydd vid arbetslöshet och för självriskskydd vid elskador i hemmet.

Vill du teckna försäkringen eller ha vidare information kontakta vår kundservice via kontaktformulär.

Vad är Bra Miljöval?

Bra miljöval är en produkt som ger dig 100% förnybar el och är certifierad av naturskyddsföreningen.

Vill du teckna tilläggstjänsten eller ha vidare information kontakta vår kundservice via kontaktformulär.

Vad är VinterTrygg?

VinterTrygg är en tilläggstjänst som gör att du kan säkra ditt elpris under vinterhalvåret. Istället för att ha ett rörligt pris under vintern har du möjlighet att låsa priset efter våra rekommendationer.

Vill du teckna tilläggstjänsten eller ha vidare information kontakta vår kundservice via kontaktformulär.

Konsumenträtt